Menu
Obec Trpík
ObecTrpík

Zdravotní pojištění českého občana mimo území členských států EU, EHP či Švýcarska

1. Identifikační kód

 

2. Kód

 

3. Pojmenování (název) životní situace

Zdravotní pojištění českého občana mimo území členských států EU, EHP či Švýcarska

4. Základní informace k životní situaci

V případě potřeby neodkladné zdravotní péče (např. úrazu), jejíž potřeba nastala během pobytu v cizině (mimo státy EU, EHP a Švýcarsko), nahradí zdravotní pojišťovna vynaložené náklady na tuto péči, avšak pouze do výše stanovené pro úhradu takové péče na území České republiky.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

V této věci je oprávněn jednat pojištěnec nebo zákonný zástupce pojištěnce (rodič, opatrovník, poručník).

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Splnění všech požadovaných náležitostí (zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů).

Ze zdravotního pojištění se pojištěncům na základě jejich žádosti poskytne náhrada nákladů, které vynaložili na neodkladnou zdravotní péči, jejíž potřeba nastala během pobytu v cizině, a to pouze do výše stanovené pro úhradu takových služeb, pokud by byly poskytnuty na území České republiky.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Osobní návštěvou pobočky příslušné zdravotní pojišťovny (můžete využít rovněž elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena).

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Informace vám poskytnou pracovníci zdravotních pojišťoven.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Průkaz pojištěnce a případné další doklady podle pokynů zdravotní pojišťovny.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny (vyplňuje přímo zdravotní pojišťovna).

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Vaše záležitost bude vyřízena bezodkladně.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Můžete využít elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů

18. Jaké jsou související předpisy

Bilaterální smlouvy o sociálním zabezpečení (zahrnující oblast zdravotního pojištění)

Mezivládní dohody o bezplatném poskytování zdravotní péče

Zákon č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravné prostředky nejsou stanoveny.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce nejsou stanoveny.

21. Nejčastější dotazy

Nejčastější dotazy naleznete na internetových stránkách příslušných zdravotních pojišťoven.

22. Další informace

 

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

 

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Ministerstvo zdravotnictví České republiky - odbor dohledu nad zdravotním pojištěním

26. Kontaktní osoba

Mgr. Bc. Roman Odložilík

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

01.09.2015

28. Popis byl naposledy aktualizován

16.08.2017

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

S některými státy existují bilaterální smlouvy nebo dohody, které řeší poskytování nutné a neodkladné zdravotní péče, nicméně doporučujeme i v případě cesty do těchto států se komerčně připojistit.

V případě cesty do zahraničí se doporučuje uzavření komerčního pojištění. Poskytování komerčního pojištění se řídí zákonem č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů, a spadá do působnosti České národní banky.